søndag den 2. september 2012

Maden og sindet!

Mad og åndelighed høre i min verden helt sikkert sammen. 
Som vi ved er en varieret kost, nok vand og søvn og ikke mindst motion vigtige faktore for velvære. 
Mennesker gør forskellige ting for at holde sig sunde og velfungerende,  man må lytte til sig selv og sin krop! Når det så er sagt, så kan man gøre nogle helt specifikke ting for at "fodre" sit sind igennem kosten. 

Farverne på din mad har en indvirkning på dine chakra. Chakra er 7 energipunkter der sidder langs din rygsøjle og over dit hoved. Rod ckakra, sakral chakra, soler plexus chakra, hjertechakra, hals chakra, pande chakra og hovedchakra. De er vores indre sanser, og de kobler sig til hver deres gruppe af nerver. De kopler sig også til kirtler, og her udskiller vi enzymer. 
(Du kan læse mere om dine chakra her: http://netspirit.dk/new/?page=22#sect22_1) Når dine chakra er i balance vil du også føle velvære, og dette kan man hjælpe på vej igennem kosten. Hver chakra har en farve, hvilket du også kan se på billedet oppe over. 
Sakral chakraet relatere f.eks. til binyrene/stress/væskebalance (indre sanser), farven der kobler sig til her er orange. Så kan man sørge for at spise gulerødder, appelsiner og anden orange mad for at hjælpe dette energipunkt i balance. Jo mere farve grøntsager og frugter har, jo flere bioaktive plantestoffer vil de indholde. 

Du kan læse mere om emnet i Vita Damsøs bog "fair food". 


Jeg syntes jeg kan mærke tydelig forskel på min egen sindstilstand nu og hvordan den var da jeg spiste kød. Det blev meget bedre da jeg blev vegetar, og da jeg begyndte at vælge resten af de animalske produkter fra begyndte jeg at kunne mærke at min kost gjorde godt for både krop og sjæl. 
Min krop føles lettere, og mit sind mere klart. 

Tryghed er en meget vigtig faktor i mit liv, og den røde mad relatere til tryghed og kobler sig til rod chakraet. Min bedste comfortfood har sjovt nok altid været tomatsuppe. Også før jeg blev bevidst om at mad og åndelighed hænger så meget sammen. Så her får du opskriften på min bedste tomatsuppe, den varmer både krop og sjæl og smager så englene synger (:

Muladhara tomatsuppe:
2 løg
4 fed hvidløg
1/2 rød chili
Et godt stykke ingefær
1 spsk. karry
2 ds. hakkede tomater
1/2 liter kogt vand
ca. 1 kg. friske tomater
2 dl. røde linser
Himalayasalt og peber efter smag.
1-2 dl soyafløde.


Fremgangsmåde: Hak løg, hvidløg, og chili, riv ingefæren. Varm lidt olie op i en stor gryde og svits alt hvad du lige har hakket og revet, sammen med karryen i nogle minutter. (løgene må ikke blive brændt) Tilsæt nu de to dåser tomat sammen med det kogte vand. Lad det simre på middelvarme imens du hakker de friske tomater. Tilsæt tomaterne sammen med de røde linser. (husk at skylle linserne, du skal ikke koge dem ved siden af, bare lad dem koge med i suppen) Lad suppen koge i ca. 30 min, smag nu til med salt og peber. Blend suppen med en stavblender, sæt den tilbage på komfuret og tilsæt soyafløde som vil jævne suppen en del. Lad suppen koge yderligere nogle minutter. Server suppen med hjemmelavet madbrød (: 

0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.