mandag den 1. oktober 2012

Rødebedebøffer!

Nu er det ved at være længe siden Jeg har blogget her på Pablos Corner, vi er ved at flytte og renovere vores nye lejlighed, så jeg har ikke haft meget tid til overs. Men en lille opskrift på rødbedebøffer må jeg lige smide her på bloggen.

Man har dyrket beder i over 3000 år. Dengang brugte men dog kun blade og stængel. Den rødbede vi kender i dag, regner man dog først med, at man begyndte at dyrke i middelalderen. Men først omkring 1800 tallet blev rødbeden almindelig spise i Danmark. 



Så var det i fredags at min familie skulle have sådan nogle rigtig saftige fredagsbøffer, og det skulle jeg selvfølgelig også, mine var bare lavet af rødbeder i stedet for ko (:

Du skal bruge:

3-4 mellemstore rødbeder
1 stort løg
1-2 dl hørfrøslim
3 spsk. kikærtemel
1 tsk. stærk karry
3-4 dl. hvedemel
salt og peber efter smag

Skræl rødbederne og riv halvdelen på den fine side af rivejernet og den anden halvdel på den grove. Hak løget fint bland løg og rødbeder i en skål. 
Tilsæt kikærtemel, karry og hørfrøslim. Bland det hele godt. Nu er det sådan med melet at du med fordel kan starte med at blande ca, 3 dl i, nu skal farsen stå i køleskabet i sådan ca. 15 min. Herefter kan du fornemme om farsen skal have mere mel. Smag til med salt og peber. Bøfferne kan godt være lidt sarte i det, så steg dem godt på den ene side før du vender dem. De skal have til de er godt sprøde på begge sider. Velbekomme (: (da det var fredag skulle der selvfølgelig pomfritter til)


0 kommentarer:


Velkommen til Pablos Corner (:

Jeg er blevet vegetar for ca. 3 år siden, og er for nylig begyndt at leve vegansk. Jeg har en passion for grøn mad. Jeg elsker at stå i mit køkken og eksperimentere, smage til og finde på nye retter. Pablo og jeg bor i det sydfynske, hvor vi har både strand, skov og drivhus tæt på.
Til hverdag læser jeg til socialrådgiver, hvilket jeg også brænder meget for.
Denne blog vil handle om grøn livsstil, og alt hvad dertil kommer. Dyrenes velfærd, veganske produkter, kærlighed til naturen og meget andet. Du skal være vekommen til at komme med forslag til emner som kunne være interessante at skrive om.

De kærligste hilsner fra Pablos Corner.